H.R. Giger - rozhovor 2008

26. dubna 2009 v 2:24 | Aleš Bleha, Pavel Čejka |  Transpersonální psychologové a psychonauti
HR Giger je biomechanoid z planety Cthulhu

Pokud se někdy někomu podařilo ztvárnit odvrácenou stranu lidské fantazie, samo peklo, satanické orgie demiurgů a bezmezné utrpení, byli to dva lidé: černý mág Aleister Crowley a mistr umění, malíř a sochař Hans Ruedi Giger. Oba spojovalo velké vizionářství, Crowley ve svých knihách a rituálech, Giger ve svých obrazech a sochách předznamenali světy budoucí, zdegenerované, zmutované, drasticky zlostné. Tisíciletí popíraná a zamítaná samotná podstata zla se stala součástí našich bytostí. A oba se pro současnou generaci staly inspirací v mnohém, třeba ve vizuálním ztvárnění plakátů mnohých techno párties, v temnotě jejich zvuku. Jsme jejich Atomové děti…
H.R. Giger se stal světově slavným poté, co navrhl podobu Vetřelce pro stejnojmenou sérii filmů Ridleye Scotta. Kult vesmírného predátora obsáhl celou planetu Zemi a v civilizovaném světě nenajdete nikoho, kdo by Vetřelce neznal. Práce na tomto filmu je ale jen pouhým zlomkem toho, kdo je H.R. Giger a jak obsáhlá a inspirativní je jeho tvorba. Podobně slavnými se staly jeho série "Giger's Necronomicon", "Biomechanoid", "Erotomechanics" nebo "Landscape". Podobně známé jsou jeho grafické práce na obalech desek skupiny Emerson, Lake & Palmer, punkové královny Debbie Harry nebo elektronického šílence Aphexe Twina, jemuž stvořil námět ke slavnému hitu "The Windowlickers" Tento švýcarský umělec bezpochyby patří mezi největší génie světového umění posledního století, jehož odkaz bude plně osvětlen a přijmut teprve příštími generacemi. Možná proto, že svět, který vytvořil v posledních 50 letech, a který nám přijde tak fantastický, generacím, které se nyní zrodí už se bude zdát světem běžným, každodenním. Už dnes jíme umělou a geneticky modifikovanou stravu, první lidé už nosí implantáty, plastické operace se stávají běžnými a my sami jsme v zajetí technologií. Už dnes jsme částečně biomechanoidi. A zítra?
Prvního října měl premiéru dokumentární film "HR Giger Revealed", natočený českými lidmi v produkci Davida Jahna. Už to samo o sobě je velká událost. A pro nás je o to větší ctí rozhovor, který jsme s tajemným mistrem Hans Ruedi Gigerem dostali příležitost udělat:



Na úvod musíme říct, že pro nás je rozhovor s vámi zatím nějvětším životním zážitkem. Cítíme se tak, jako muselo být vám, když vás jako mladého umělce přijmul Salvátor Dalí. Který umělec měl váš největší respekt, když jste byl mladý?
Myslím, že to byla mumie egyptské princezny v sarkofágu v muzeu v Churu. Právě tato mumie byla pro mě jednou z nejvíce imponujících věcí v životě, později jsem si uvědomil, jak moc se její symbolika projevuje v mé tvorbě, a celkově si myslím, že bez Egypta by historie umění měla úplně jiný vývoj. Právě teď mám v domovském Churu výstavu, jejíž součástí je i ona inspirativní mumie. Když jsem byl dítě, chodil jsem se na ní dívat velmi často, její hlava sfingy a malinkaté ruce ve mně probouzely lehký pocit strachu. Bude k vidění od října také na výstavě Exitus ve vídeňském Künstlerhaus, kde se kromě mě představí díla lidí, ať už mrtvých nebo živých, jako Andy Warhol, Arnulf Reiner nebo Alfred Kubin.
Ve spoustě knihách se objevuje vaše společná fotka se Salvadorem Dalí. Jaké to bylo setkat se s někým, jako byl On?
Požádal jsem Salvátora Dalí o příspěvek do mé knihy Necronomicon, která vyšla v roce 1976. Obdaroval mě kresbou a na oplátku za to chtěl nějaké moje dílko. Poslal jsem psa, panceřového psa z filmu "Swiss Made", ale nikdy se k němu nedostal. Někdo ho po cestě musel ukrást, nikdy už nebyl nalezen nebo spatřen.

Z vaší tvorby je cítit vliv okultismu a magie od šestnáctého století až po současnost, mezi vaše oblíbené spisovatele patří Gustav Meyrink, který za svého života působil v Praze. Cítíte se sám být kouzelníkem?
Ano, okolo roku 1974 se vliv magie a okultismu velmi podepisoval na mých malbách. Začal jsem používat stříkací pistoli, což v podstatě reflektovalo můj zájem v tomto typu literatury. Nikdy se ale efekt knih o magii neprojevil jinde než mimo mé umění, například že bych rituálně zabil kočku a podobně.

Pro soudobou mladou generaci bude ve vaší tvorbě zřetelnější technologický a biomechanický aspekt odrážející styl a kulturu moderní západní společnosti. Zajímáte se o výzkumy a techniku?
Vyobrazená technika na mých malbách je většinou velmi stará, používám lokomotivu a podobné objekty, jako znázornění síly a mocnosti stroje. Velmi se mi to líbí, často a rád je spojuji s biomechanoidy a jinými technickými věcmi. Přesto vím, že dnes už to není moderní.
Dnešní člověk ovšem začíná být obklopen čím dál větším počtem strojů, možná to tedy je aktuální téma.
Ano, zároveň trochu nebezpečné, protože jejich výroba bude narůstat. Myslím ale, že v závislosti na ní jsou lidské bytosti silnější a silnější. Práce strojů je dnes důležitá, invence, která chrání lidi od potenciálních nebezpečí ještě důležitější. Doufám tedy, že kdyby se schylovalo k velké katastrofě, budeme moci zareagovat nějakou technologií.

Ovlivňují vás dnešní moderní trendy jako internet, tedy užší a užší provázanost globální komunikace.
Nevydržím sedět před počítačem ani minutu. Vím, že spoustě lidí nevadí trávit před obrazovkou hodiny, mě to přijde divné, i když je mi jasné, že internet je skvělým místem pro prezentaci.

Také se zdá, že moderní člověk již úspěšně nastoupil cestu stát se určitým druhem biomechanoida. Přijímá chemii obsaženou v prášcích, v jídle, nechává si pod kůži implantovat čipy, komunikuje mobilním telefonem, vylepšuje si vzhled plastickými operacemi a tak dále. Co si o tom myslíte?
Děsí mě to. Velmi mě straší fakt, že se nemůžeme vyhnout chemikáliím v jídle, nejen že jsou jimi infikovány při výrobě nebo nějaké úpravě, ale již zemědělská půda je jich plná. Zneklidňuje mě skutečnost, že cokoliv vypěstujeme je založeno na chemii, která se ukládá v našich tělech.

Tedy, dalo by se říct, že utopistická vize budoucí společnosti taktéž měla na vaši tvorbu významný vliv?
Ano, zcela jistě. Většinou jsem na tento druh strachu mohl reagovat malbami, coby zábavnou formou. Myslím ale, že v budoucnu bude velmi složité najít správný vtip či sdělení na podobná sociální témata. Také již nemaluji, soustředím se spíš na kresby, a vůbec, přestal jsem se touto problematikou zabývat.

Přestal jste proto, že jste dostal strach?
Ne. Bylo by čím dál těžší nacházet správné cesty sdělení, což by mě nutilo více a více přemýšlet. Víte, já jsem spíš umělec než strůjce.

Zdá se, že vaše díla jako Smoke Beast nebo Poltergeist varují před následky atomové bomby a degeneraci lidského DNA. Je to reakce na reálnou hrozbu doby vašeho dětství ve 40. a 50. letech?
V šedesátých letech se ve Švýcarsku řešila otázka, zda by mělo pozbýt své neutrality a stát se regulérní atomovou mocností. Tato díla vyjádřila můj názor na celou problematiku, určitě dokážete odhadnout, že o atomové bombě si myslím jen to nejhorší. Celkově mám na zbraně hromadného ničení velmi negativní názor a udivuje mě, že se stále vyvíjejí nové a účinnější.
Sexualita je dalším vaším významným tématem. Sexuální otevřenost některých vašich děl vzbuzují pobouření, ovšem vždy se týkají přirozného spojení ženy a muže, plusu a mínusu, do hermetického celku.
Sexualita je důležitá, bez ní by nebylo nic. Rád přijímam informace o různých, i podivných, způsobech sexuální výchovy. Ano, velmi mě to zajímá. Moje věci jsou plné penisů a vagín a vím, že třeba katolické církvi se to nelíbí. Musím se přiznat, že sám se někdy na to také nemohu dívat. Ha ha ha. Naštěstí nejsem katolík, žiju v malé vesnici, kde mám muzeum, a myslím, že místní fara ho proklíná. Když jsem ale taková díla tvořil, neměl jsem o nich žádné mínění, myslel jsem si, že je to tak správně. Pevně doufám, že jsem jimi nijak nepoškodil morální vývoj lidí, i když okolo krajiny penisů na obalu desky Dead Kennedy's se ve Spojených státech událo slušné haló.

Práce na sérii filmů Vetřelec, která patří do zlatého fondu kinematografie 20. století, je pouze zlomkem vaší tvorby, přesto k ní dostáváte nejvíce otázek. Také nám to nedá, abychom se nezeptali, jak na to vzpomínáte?
Jediné, co si vybavuji je stres, hrozný stres. S ideou filmu ale nám nic společného, pouze jsem designoval vetřelce samotného.
Podílel jste se také na spoustě dalších filmů jako Poltergeist II nebo Batman Forever. Jak jste na tom nyní?
Pracuji na několika projektech, ale nic, o čem by se dalo veřejně mluvit.

Jakým způsobem se zajímáte o hudbu? Co vám říká fenomén elektronické hudby?
Nejsem o ní nijak informován, protože jsem trochu líný. Ano, odpovídám vám jako starý člověk. Vždy jsem měl rád jazz a ani vlna rocku ho v mých uších nepřebyla. Nevím ale, co se v jazzu děje nyní. Nejsem moc moderní, že? Víte, já se celý den dívám na televizi, dokonce i teď když si povídáme. Jsem povětšinou velmi unavený z neustálé organizace výstav - právě teď například ve Valencii, příští rok ve Frankfurtu, Berlíně, Tokyu a v USA, slavíme deset let výročí mého muzea, připravujeme katalog, právě vyšlo DVD. Také za mnou chodí hodně návštěv, většinu z nich se mi ale podaří přesměrovat do mého muzea v Gruyéres. Tam uvidí celou moji tvorbu. Jsem líný člověk. Když nemusím nic dělat, tak nic nedělám a zůstávám doma, nemám rád cestování, pouze vracení se domů, nenávidím létání, let do Spojených států je pro mě noční můrou.

Necítíte se být trochu odpojen od současného světa?
Mám rád být neinformován. Je mnohem lepší, když se k vám nedostávají žádné informace než když jich je mnoho, protože pak víte moc a máte strach. Někdy mám upřímnou radost z toho, jak málo vím.

Kde chcete žít v dalším životě?
Nevěřím, že budu znovu žít. V momentě, kdy zemřu nejspíš budu informován, že už se nikdy nedozvím, kam lidé směřují a co se bude dít dál. Doteď nejsem přesvědčen, že se opět narodím, moje žena je opačného názoru. Možná, že mě přesvědčíte, ale ne teď, promiňte. Trochu se obávám života v budoucnosti nebo v jiném vesmíru. Nevím, možná by to mohlo být skvělé, ale já prožívám skvělý život na skvělém místě.

29-10-08 Autor: Aleš Bleha, Pavel Čejka
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 JaizeSal | E-mail | 21. dubna 2018 v 4:30 | Reagovat

viagra buy posts per day
http://viagrawithoutdoctorstore.com - viagra without a doctor prescription
  viagra uk supply
<a href="http://viagrawithoutdoctorstore.com">viagra without prescription
</a> - errectile dysfunction
natural remedy for ed

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama